Datamarked kundeservice
datamarkeds handelsbetingelser

Handelsbetingelser

Ved køb hos Datamarked ApS er nærværende betingelser gældende.

Datamarked.dk er specialiseret i salg af genbrugt IT-udstyr, nye reservedele og tilbehør til elektronik produkter. Datamarked.dk er ejet af Datamarked ApS.


§1. Kvalitet

Vore varer lever op til europæiske standarder og normer for holdbarhed. Vore kvalitets normer er en del af vores løfte til dig om, at vi leverer gode pålidelige produkter. Vi prioriterer at servicere vore kunder på højeste niveau både før og efter køb, for at sikre at vore kunder med tryghed kan handle hos os i fremtiden.


§2. Afhentning af varer

For at afhente varer hos Datamarked ApS, Østre Fælledvej 16, 9400 Nørresundby (Aalborg), beder vi dig lægge en bestilling på Datamarked.dk for de varer, du ønsker. Varen vil herefter kunne afhentes i vores afhentningsbokse på Østre Fælledvej 16, 9400 Nørresundby (din 4-cifrede kode vil fremgå af din faktura, som du vil modtage pr. mail).

Afhentning kan ske alle hverdage fra 08:00 – 16:00, dog fredag fra 08:00 – 15:00. Bemærk, at ved kontant betaling skal du henvende dig i butikken for afhentning. Butikken har åben alle hverdage fra 12:00 – 16:00, fredag fra 12:00 – 15:00.

Såfremt varerne ikke er afhentet inden for 14 dage, vil ordren blive annulleret, og eventuelle betalte beløb vil blive tilbagebetalt.


§3. Betalingsbetingelser

Til betaling i vores webshop kan du anvende Dankort, Visa, Mastercard, MobilePay, Bankoverførsel, E-fakturering (kun for det offentlige), kontant, Klarna og leasing. Faktura bliver sendt pr. mail.


§4. Beskrivelse af betalings typer

1. Betalingskort

Dankort, Visa, Mastercard, Maestro bliver anvendt under bestillings forløbet.

2. Bankoverførsel 

Bestil varen(e) og overfør beløbet til følgende konto:

Bank: NYKREDIT BANK
Reg. nr.: 8117
Konto nr.: 2898076
IBAN Konto nr.: DK0581170002898076 (kun nødvendigt ved overførsel fra udlandet)
BIC Kode: NYKBDKKK (kun nødvendigt ved overførsel fra udlandet)

Det kan tage 1-2 hverdage at registrere din indbetaling. Skriv navnet fra ordrebekræftelse på overførslen.

3. E-fakturering - Offentlig kunde (husk EAN nr.)

Offentlige institutioner kan altid benytte E-fakturering ved at angive EAN-nummeret under bestillingsprocessen. Herefter sendes en kopi af fakturaen både til Datascanning og til dig.

Når du har klikket på 'Gå til kassen', skal du blot indtaste EAN-nummeret under faktureringsadressen, og ved betaling vælger du 'Elektronisk Fakturering'. Så sørger vi for, at du får varen snarest muligt.

4. Kontant

Ved kontant salg skal varen afhentes, det præcise beløb medbringes da vi af forsikringsmæssige årsager ikke opbevarer kontanter i virksomheden. Der kan ikke bruges kreditkort ved afhentning når der er valgt kontant salg og ordren er gennemført. Såfremt du alligevel ønsker at bruge kreditkort, da lægges en ny ordre og betaling via betalingskort vælges.

5. Klarna

Kredit betaling via Klarna. Med Klarna kan du handle på nettet uden at skulle finde betalingskortet frem eller registrere dig. Hvis du vælger afbetaling med Klarna, kan du samle indkøb fra forskellige webshops på en månedsfaktura. Månedsfakturaen bliver altid sendt i slutningen af måneden med betalingsfrist i begyndelsen af måneden efter.

6. MobilePay

Det er muligt at betale via MobilePay. Læs mere herom.

7. Paypal

Det er muligt at betale via PayPal. Læs mere herom.

8. ViaBill

Del betalingen op med ViaBill. Du kan læse mere om ViaBill på deres hjemmeside.

9. Leasing (kun med gyldigt CVR nr.)

Hos Datamarked tilbyder vi leasing af genbrugt IT-udstyr til erhvervsdrivende. Er I interesseret i at vide mere, så læs nærmere her.


§5. Sikkerhed ved online betaling

Når du bestiller varer på Datamarked ApS og betaler med betalingskort, håndteres betalingen af PBS International og PAYEX (vore troværdige samarbejdspartnere). Alle overførsler mellem Datamarked ApS og PBS International / Payex er krypterede og sker via den mest sikre teknologi. Når du godkender ordren, bliver beløbet reserveret på din konto og de trækkes først ved afsendelse af varen.

Datamarked ApS videregiver eller sælger IKKE dine personlige informationer til andre.

Som en ekstra sikkerhed anvender vi desuden Nets-3d secure payment. Dette betyder, at når du handler med Dankort eller når du handler for mere end 2.000,- på dit Mastercard/Visa-kort, sendes der automatisk en sikkerhedskode på sms fra Nets, som skal indtastes før købet gennemføres. Det er din sikkerhed for tryg onlinebetaling.


§6. Fri fragt

Datamarked ApS tilbyder omkostningsfri forsendelse for samtlige ordrer, der overstiger 2.500,- DKK inklusive moms, inden for Danmarks geografiske område.


§7. Leveringstid – Indland

 

GLS og Bring håndterer alle forsendelser fra Datamarked ApS, medmindre andet er aftalt på forhånd. Pakken forventes at ankomme til leveringsadressen inden for 1-2 hverdage eller vil blive afleveret ved nærmeste pakkeshop, såfremt ingen er til stede.


§8. Leveringstid – Udland

PostNord og TNT håndterer alle forsendelser fra Datamarked ApS medmindre andet aftales på forhånd. Ved luftfragt vil pakken ankomme på leveringsadressen i løbet af 3-6 hverdage – eller blive afleveret på nærmeste posthus hvis ingen er hjemme, der vil blive lagt en kvittering i din postkasse.

Alle leveringstider er vejledende og gælder for standardvarer og der kan forekomme afvigelser. Vi ekspederer ordrer hurtigst muligt, dvs. lagervarer bestilt inden kl. 14.00 vil blive afsendt samme hverdag.

Norge

Datamarked leverer ikke pakker til Norge.


§9. Efterkøbskommunikation

Vi implementerer regelmæssige stikprøver med det formål at evaluere kundetilfredsheden på vores platform.

I denne forbindelse ønsker vi at gøre dig opmærksom på, at cirka 7 dage efter dit køb på datamarked.dk, vil du kunne modtage en opfølgende e-mail vedrørende din tilfredshed med transaktionen. Dette feedback-initiativ, der faciliteres gennem TrustPilot, giver dig mulighed for at dele dine oplevelser og bidrage til kontinuerlig forbedring af vores service. Din deltagelse i denne evaluering er værdsat, og vi sætter pris på din tid og indsigt i at hjælpe os med at opretholde høj kvalitet og kundetilfredshed.

§10. Garanti

Når du køber et genbrugt IT-produkt hos Datamarked ApS, giver vi som hovedregel 2 års garanti, medmindre andet er angivet.

Der ydes 1 års garanti på sliddele i vores genbrugte IT-produkter, såsom batterier og strømforsyninger.

Garantien dækker alle fejl og mangler, der måtte opstå i garantiperioden, forudsat at skaden ikke skyldes forkert brug, ændringer på produktet, installation af tredjeparts software eller misbrug. Det er din sikkerhed, når du vælger at købe genbrugt IT. Garantien omfatter udbedring/reparation af fejl og mangler samt eventuel ombytning, og den kan ikke anvendes til tilbagebetaling.

Såfremt der udføres reparationer på det købte produkt af andre end Datamarked ApS i garantiperioden, medfører dette, at garantien bortfalder.

OBS!

Batterier og strømforsyninger anses for at være forbrugsvarer og skal anvendes i overensstemmelse med vores vejledning. Der ydes derfor 12 måneders garanti mod slitage eller tæring.

Inden indlevering til reparation anbefales det ALTID at der tages back up af alle data

På grund af overholdelse af GDPR-lovgivningen og tekniske begrænsninger vil det ikke være muligt at genskabe eller gemme alle data i forbindelse med en defekt harddisk eller andre reparationer. Af denne årsag kan Datamarked ApS ikke holdes ansvarlig for tabte data samt eventuelle følgeskader heraf.

På grund af hensyn til datasikkerhed er det altid nødvendigt, at kunden kan levere gyldige Apple ID- og Microsoft-koder til nulstilling og/eller adgang til de indleverede enheder. Uden disse oplysninger vil det IKKE være muligt at udføre de ønskede reparationer. Desuden kan ønsket om tilbagebetaling ved 'fortrudt køb' ikke imødekommes.


§11. Udvidet garanti

Du har samtidig mulighed for at tilkøbe udvidet garanti på laptops, stationære computere, telefoner og tablets, såfremt du ønsker det. Vær opmærksom på at garanti alene omfatter produktet, da der på batterier og strømforsyninger alene ydes 12 måneders garanti.


§12. Garanti ved reparation

Hos Datamarked giver vi 2 års garanti på reparation af iPhone og iPads medmindre andet er anført.
Såfremt der udføres reparationer på produktet af andre end Datamarked ApS i garantiperioden, medfører dette at garantien bortfalder.

Garantien gælder ikke på batterier, hvorpå der gives 6 måneders garanti.


§13. Reklamationsret

For øvrige produkter, eks. reservedele og tilbehør tilbyder Datamarked ApS reklamationsret på 2 år i henhold til købeloven på alle produkter. Det vil sige, at man har ret til at klage over mangler ved varen i to år fra varens levering. Man kan som udgangspunkt kun klage over fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet.
I det første halve år gælder den såkaldte formodningsregel, som siger, at de fejl og mangler, der viser sig det første halve år, formodes at have været der på købstidspunktet. Datamarked ApS reparerer eller ombytter derfor varen inden for de første seks måneder.
I de følgende 18 måneder er det køberen, som skal godtgøre, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Kan køberen godtgøre dette, vil Datamarked ApS reparere eller ombytte varen.
Reklamationsretten bortfalder ved forkert anvendelse, slitage, uautoriseret reparation eller manglende vedligeholdelse.
Reklamationer vedrørende pakkefejl og mangler ved vare leverancen skal meddeles Datamarked ApS inden 2 måneder efter det tidspunkt, hvor fejlen blev - eller burde være blevet - konstateret.
Vi forbeholder os retten til at udbedre fejl og mangler ved et leveret produkt eller ombytte til et tilsvarende produkt. Der ydes ingen form for erstatning. Datamarked ApS er uden ansvar for enhver forsinkelse som følge af afhjælpningen eller ombytningen.

OBS! Batterier og strømforsyninger er forbrugsvarer og skal anvendes ihh. til vore vejledning, der ydes derfor 6 måneders garanti mod slitage/tæring.

Vi gør opmærksom på at perioden for garanti og reklamationsret er sideløbende.

Husk at elektronik er følsomt

Elektroniske apparater er meget følsomme over for påvirkning af fugt, ekstrem varme, slag og stød og forkert elektrisk spænding. Det er f.eks. ikke alle elektroniske apparater, der har godt af at ligge i en meget varm eller en meget kold og fugtig bil. Når et koldt apparat tages ind i varmen dannes der kondens, som kan give fugtskader. Tænd derfor først apparatet når det har samme temperatur som omgivelserne.

Beskyt mod røg, støv og snavs

Fejl ved elektroniske apparater kan f.eks. skyldes husstøv, dyrehår, tobaksrøg, stegeos, eller sod fra stearinlys. Tænk derfor over, hvor du anvender og opbevarer dine apparater. Nogle, men ikke alle apparater kan renses.

Periodiske fejl

Hvis der er tale om en periodisk fejl – altså en fejl, der ikke er der hele tiden, men opstår indimellem er det ikke sikkert at vores værksted kan finde den. I disse tilfælde er det ekstra vigtigt, at du grundigt beskriver fejlen og hvornår og i hvilke situationer, den opstår. Før du kontakter os, kan det være en god idé at tjekke, at apparatet er korrekt tilsluttet.

Undersøgelsesgebyr

Hvis det er klart, at du selv er skyld i fejlen, eller viser det sig, at der ingen fejl er, kan vi opkræve et rimeligt gebyr for at undersøge varen. Det er dog en forudsætning, at du personligt har fået oplysning om gebyret og dets størrelse ved indsendelse.

 

Macbook batteri

Hvis du modtager en advarselesbesked vedrørende din Macbooks Batteri, er denne besked desværre ikke en pålidelig indikator for batteriets faktiske tilstand. Det kan derfor ske at enheden anbefaler service af dette, selvom dette ikke er nødvendigt.
Vi anbefaler derimod, at du holder øje med hvor længe batteriet faktisk holder størm og lever op til de angivende grades, som er angivet herunder. Hvilket er vores sikring på at produktet virker efter aftale og den standard vi kan udbyde.


 

 


§14. Har du modtaget en forkert vare?

Kan skyldes 3 ting:

  • Bestillings fejl af forkert vare, som ikke passer til din model. Denne er typisk foretaget af kunden selv og derfor er det kundens ansvar at returnere varen forsvarligt, enten ved at levere den direkte på vores lager, eller sende den til os som pakke med sporing. Bliver varen sendt som brev er der ingen sporing og hvis brevet forsvinder er der ingen erstatning fra PostNord.
  • Bestillings fejl af korrekt vare som ikke passer til din model. Denne fejl skyldes typisk registrerings fejl i vores database. Derfor kan du enten levere den direkte på vores lager, eller sende den til os som pakke med sporing når du modtager returpakkelabel (husk at bede om dette). Bliver varen sendt som brev er der ingen sporing og hvis brevet forsvinder er der ingen erstatning fra PostNord.
  • Pakkefejl på vores lager; kontroller om vare nummer på produktet stemmer overens på følgesedlen. Gør det ikke det, så kontakt os for udsendelse af returpakkelabel. Stemmer nummeret overens er det en af ovenstående håndterings procedurer.

§15. Beskadiget pakke

Det er kundens ansvar at melde pakken beskadiget efter ankomst indenfor 24 timer hos det pågældende transportfirma. Såfremt pakken ikke meldes beskadiget indenfor 24 timer efter ankomst, vil anmeldelses retten bortfalde, medmindre der er lavet note om beskadigelsen ved leveringen.

Vejledning:

  • Er der tydelige tegn på beskadigelse af forsendelsen ved modtagelse, anbefaler vi at pakken afvises med BEMÆRKNING "pakken er beskadiget under transport", samt udfyld RMA / Retur bilag på www.datamarked.dk eller kontakt vores kundeservice på 70 40 00 10.

§16. Har du ikke modtaget din vare?

Såfremt det konstateres, at din forsendelse ikke er blevet modtaget som forventet, bedes du venligst kontakte os for yderligere assistance. Vi kan nås via e-mail på salg@datamarked.dk eller telefon 70 40 00 10. Vi står til rådighed for at imødekomme dine henvendelser og bistå med at afklare eventuelle spørgsmål eller bekymringer, du måtte have vedrørende leverancen af din pakke. Din henvendelse er vigtig for os, og vi ser frem til at levere den nødvendige support.

 


§17. Håndtering af defekte varer

For at vi kan håndtere defekte varer hurtigst muligt bedes du udfylde en RMA sag på vores Webshop.

Det er heldigvis sjældent at vi oplever problemer med de varer vi sender ud. Men når det sker skal vi selvfølgelig have situationen rettet så hurtigt som muligt. Det kan være nødvendigt at undvære din enhed nogen dage da vi skal have varen retur før vi kan ombytte eller reparere den.
Denne tid er selvfølgelig kortere hvis du kan indlevere den selv, end hvis den skal sendes. Vi håber på forståelse for dette.

Hvis du er i tvivl om varen er defekt eller andet, så kan de kontakte os på mail: salg@datamarked.dk med en beskrivelse af situationen derefter tager vi stilling til hvad der skal ske og vender tilbage hurtigst muligt pr. mail.


§18. Prisgaranti

Datamarked.dk yder prisgaranti.

Prisgarantien indebærer, at hvis du andetsteds i en dansk registreret webshop finder nøjagtig den samme vare i samme kvalitet, men til en lavere pris inkl. fragt end købsprisen hos Datamarked.dk, refunderes prisdifferencen. Prisgarantien gælder ikke reparationer samt ved specielle kampagnepriser, lagersalg eller andre former for rabatter hos konkurrenten.

Hvis det skulle forekomme, at du finder et identisk, men billigere produkt og i samme mængde bedes du indsende dokumentation til kundeservice med angivelse af dit Datamarked ordrenummer, samt oplysning om bankkonto, hvortil differencen skal overføres.


§19. Fortrydelsesret / Returret

Datamarked ApS tilbyder god kvalitet og funktion til lave priser, og vi ønsker at vores kunder skal være tilfredse kunder. Men hvis produktet mod forventning ikke fungerer, bytter vi til nyt eller tilsvarende - uden diskussion. Der er fuld returret på standardvarer i 14 dage fra modtagelsestidspunktet for private, dette gælder ikke for virksomheder.

Ved anvendelse af fortrydelsesret til kreditering indenfor 14 dage skal varen returneres i original emballage. Manglende original emballage medfører oftest en forringelse af salgsværdien, hvorfor du må påregne en kreditering af tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen.

Vi returnerer beløbet indenfor 30 dage i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens §21 stk. 3 og 4.

Når du opdager at produktet er defekt, så brug venligst formularen på RMA siden, hvis du skriver til os. Herved får vi præcist de oplysninger vi skal bruge for at servicere dig.

Ved returnering må man gerne åbne emballage og se varen, dog undtaget er Software og andre plomberede varer. Varen skal returneres i samme mængde og stand som den blev modtaget. Hvis varen ikke lever op til dette vil den blive afvist. Såfremt varen(e) lever op til ovenstående krav, overføres beløbet for varerne elektronisk indenfor 30 dage.

Har Datamarked ApS leveret en forkert vare, bedes du ved returneringen udfylde RMA formularen for at vi kan håndtere sagen hurtigst muligt. Så snart vi har ekspederet sagen fremsender vi den rigtige vare.

Har du derimod bestilt en forkert vare, kan du selvfølge returnere denne vare og bestille en ny vare. Du betaler her selv for at returnere varen.

Varer der returneres på efterkrav eller som sendes uden porto nægtes modtaget.


Retur adresse:

Datamarked ApS, Østre Fælledvej 16, 9400 Nørresundby, Denmark


§20. Emballage

Vi pakker varen forsvarligt for at sikre transport af produktet til dig.
Der forbeholdes ret til at genanvende emballage for at skåne miljøet så længe det ikke påvirker varens funktionalitet eller udseende.


§21. Standard betingelser

Vi tager forbehold for trykfejl, udsolgte varer, leveringssvigt, pris- og kursændringer samt ændringer i produkters specifikationer.

Alle oplysninger på vores hjemmeside, er at betragte som vejledende; herunder priser, lagerbeholdning, specifikationer og illustrationer.

Er den bestilte vare mod forventning udsolgt, orienteres du om dette snarest muligt. Hvis du ikke ønsker at vente på den pågældende vare, har du mulighed for at afbestille og få dine penge retur.

Såfremt der mod forventning skulle opstå problemer med dine varer i form af produktionssvigt, forsinkelser etc. vil du blive kontaktet for nærmere information.

Ved forudbetalte ordre skal beløbet være modtaget senest 14 dage efter afgivelse af ordren, da denne ellers vil blive annulleret.


§22. Forbehold og ansvarsfraskrivelse

Vi tager forbehold for eventuelle afgiftsændringer, pris- og korrekturfejl, tekniske fejl, udsolgte varer og force majeure, herunder arbejdskonflikt ved eller forsinkelse af leverancer fra underleverandører.

Du har som erhvervsdrivende i øvrigt pligt til at foretage en undersøgelse af købt vare.


§23. Rabatkoder

Medmindre andet er angivet, kan alle rabatkoder udstedt i forbindelse med kampagner, events, konkurrencer mm. af Datamarked, ikke benyttes på i forvejen nedsatte varerwww.datamarked.dk 

Rabatkoder kan, som udgangspunkt, ikke kombineres med faste rabataftaler o.lign.


§24. Pas på skærmen på din bærbare

Hvis skærmen på din bærbare computer knækker, vil det som regel ikke være dækket af købelovens reklamationsret. Du kan formindske risikoen for, at det sker, ved at undlade at placere strømforsyningen, bøger eller andre tunge ting ovenpå den, når du lægger den i tasken og undgå at lægge noget mellem tastatur og skærm, når du lukker den. Brug en hånd i hvert hjørne, eller placer en hånd midt for, når du vil åbne computeren, så du ikke vrider skærmen.


§25. Oplysninger om klagemyndighed

En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her – http://ec.europa.eu/odr

Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail: salg@datamarked.dk