Tangerine
I 2015 udkom en indie-film ved navn Tangerine. Filmen vandt flere priser for sin skildring af to transseksuelle prostituerede, og det miljø de begår sig i. Det er en fiktionsfilm, men kameraføringen låner sin inspiration fra den dokumentariske stilart. Det interessante ved filmen i denne sammenhæng er dog hverken handlingen eller de priser den har vundet, men i stedet det faktum at den blev filmet udelukkende med tre styks iPhone 5S.
Unsane
Filmen er blot ét eksempel på en tiltagende trend indenfor de sidste ti år, for at filme med smartphones, der i stigende grad ikke er til at skelne fra professionelle filmkameraer. Instruktøren Steven Soderbergh, kendt for at instruere film som Ocean’s Eleven, Contagion og Magic Mike, udgav i 2018 den psykologiske thriller Unsane, optaget udelukkende på en iPhone 7 Plus. Han var så imponeret over dens tekniske kunnen, at han senere udtalte: ”Jeg tror dette er fremtiden. Enhver der ser filmen uden at kende historien bag produktionen, vil ikke ane at den er optaget på en telefon.”
High Flying Bird
Soderbergh begejstring manifesterede sig allerede året efter i endnu en film optaget på iPhone. High Flying Bird, optaget på en iPhone 8, omhandler et lockout grundet en arbejdskonflikt i den amerikanske professionelle basketball-verden. Både spillere og managere er i krise efter 6 måneders lockout, og må tænke kreativt. Filmen følger én manager, der forvalter en ung basketballspillers karriere, og har en fiks idé til hvordan han kan redde dem begge ud af deres nuværende situation. ”Hvis jeg havde benyttet en traditionel kameraløsning… så tror jeg stadig ikke det havde gjort filmen bedre,” udtalte Soderbergh efterfølgende om brugen af iPhone 8 til at optage filmen, og fortsatte: ”Det ville måske endda have gjort den værre. Det ville i hvert fald have taget længere tid.”
Searching for Sugar Man
Soderberghs pointe om at de gængse biografgængere ikke vil kunne se forskel på optagelser fra en telefon og et professionelt filmkamera, er på elegant vis illustreret i historien bag den Oscar-belønnede dokumentar Searching for Sugar Man. Filmen omhandler en obskur amerikansk 70’er rock’n’roll-musiker, som udgav ét album, hvorefter han forsvandt. Mod alle odds er hans musik dog blevet et stort fænomen i Sydafrika, og to af hans sydafrikanske beundrere sætter sig for at finde ud af hvad der egentlig blev af ham. I tråd med filmens tilbageskuende tone er den optaget på et gammeldags 8mm filmkamera, der giver den en grynet, gammeldags filmrulle-effekt. Instruktøren løb imidlertid tør for penge undervejs i produktionen, og var af nød tvunget til at optage de sidste scener på en iPhone. Ved hjælp af en app som simulerer den samme effekt man får ved at optage på 8mm kamera, var han i stand til at få de sidste scener i hus. Filmen blev efterfølgende et stort hit, både blandt anmeldere og publikummer, og vandt som sagt også en Oscar for bedste dokumentar. Vigtigst af alt, så var scenerne optaget på en iPhone nærmest ikke til at udpege fra scenerne skudt på et 8mm kamera, hvilket endnu engang viser hvor langt smartphone-kameraer var kommet allerede i 2012, hvor filmen blev udgivet.
Romance in NYC
Udover disse mere kendte spillefilm er der også lavet et utal af kortfilm med iPhones, heriblandt den romantiske komedie Romance in NYC, udgivet i 2014 af den uafhængige filmskaber Tristan Pope, og optaget udelukkende med en iPhone 6. Også han var imponeret over de muligheder det åbnede op for at optage filmen på en iPhone: ”Vi var i stand til at optage i områder med mange mennesker, såsom i undergrundsbanen, i tøjbutikker og på restauranter. Vi optog så lidt plads og opmærksomhed at vi kunne slippe afsted med det, fordi vi ikke forstyrrede nogen. Manglen på tungt udstyr og linseskift var befriende”. Han var også begejstret for den intimitet det giver at filme på en iPhone fremfor et stort kluntet filmkamera, hvilket passede perfekt med filmens tema og tone.
Détour
Apple selv har ikke været blinde overfor denne udvikling, og sponsorerede selv i 2017 en kortfilm fra instruktøren Michel Gondry, som nok er mest kendt for filmen Eternal Sunshine of the Spotless Mind (på dansk kendt som Evigt solskin i et pletfrit sind). Den resulterende kortfilm hedder Détour, og er optaget med en iPhone 7 Plus. Handlingen kredser om en trehjulet cykel der bliver spændt bag på bilen af en familie på vej på familietur. Den falder imidlertid af kort efter afgang, og kommer som følge på et mindre eventyr i løbet af kortfilmens 11 minutter lange spilletid, i dens forsøg på at blive genforenet med familien.
Plottet lyder måske en kende barnligt, men filmen fungerer til gengæld også som showcase for et væld af effekter man kan benytte sig af, hvis man selv skulle føle sig inspireret til at prøve kræfter med iPhone-filmkunst. Til samme formål udgav Apple også ifm. filmen 6 vejledningsvideoer, der går bag om produktionen, og giver tips til hvordan man selv opnår de samme effekter som benyttes i filmen.
Vi håber at dette korte udpluk af eksempler kan inspirere til at springe ud i iPhone-filmproduktion. Den økonomiske barriere for at blive filmskaber er lavere end nogensinde før, og nu mere end aldrig er det kun fantasien, og ikke pengepungen, der sætter grænser. Så fat grebet om din trofaste iPhone, hiv fat i din kammerat med en skuespiller i maven, og få realiseret den filmidé du altid har gået med, men aldrig har fået gjort noget ved. Hvis du ikke har en trofast iPhone til at påbegynde din nye filmkarriere, kan du tjekke vores store udvalg af smartphones her. Du kan læse mere om hvilke der har de bedste kameraer her.
Hvis du vil vide endnu mere om film der er skudt på iPhones, kan du læse nogle af de artikler vi har taget inspiration fra her, her og her.
Gå tilbage